Wandelen - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Hennie - WaarBenJij.nu Wandelen - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Hennie - WaarBenJij.nu

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

05 Juni 2019 | Spanje, Pamplona

3 juni. Door de oude houten krakende vloer was iedereen al vroeg wakker. Het was de minst leuke alberge tot op heden. We voelden ons echt een nummer en geen pelgrim. In de alberge konden we niet ontbijt en hoopten op een bar waar dat wel mogelijk was. Om 7:00 uur vertrokken we bij een temperatuur van 14 graden. Gelukkig na een paar honderd meter zagen we een, maar er stond een groep Spaanse dames voor ons die van alles en nog wat bestelden en de eigenaar van de bar moest alles alleen doen. Ons geduld werd op de proef gesteld. Uiteindelijk stapten we om bijna 8:00 uur de stad uit. Het uitzicht was meteen al prachtig. Rondom bloeiende brem en in de verte weer bergen met eeuwige sneeuw. We zagen alleen nog wat bloeiende struiken, maar bloeiende bloemen zagen we niet veel meer. Het wordt zo langzamerhand wel heel droog en dat is ook goed te zien aan de natuur. In het volgende dorpje waar we koffie dronken kwam de mevrouw uit Zwitserland bij ons zitten, die een paar dagen rust zou nemen in verband met veel blaren. Ik had haar toen mijn wandelwol gegeven en ze vertelde dat het hielp. Haar bagage wordt nu vervoerd van hotel naar hotel zodat ze minder druk heeft op haar voeten. Haar schoenen had ze ook in de rugzak gedaan en ze had sandalen gekocht. Het pad liep parallel langs de openbare weg en was prima. Aangekomen in El Ganso eerst naar de supermarkt geweest om brood te halen. Daarna naar de alberge. Het dorpje had maar 2 straten. Hoe klein een dorpje ook is er staat altijd een kerk. In deze periode zie je op bijna alle kerktorens één of meerdere ooievaarsnesten. De jongeman die ons inschreef vertelde dat zijn moeder eigenaresse van de supermarkt is en zijn vader van het restaurant. De meeste alberges in Spanje zijn familiebedrijven. In de alberge werd rustgevende instrumentale Christelijke muziek gedraaid. Aron, zo heet hij, bracht onze tassen tegelijk naar onze kamer, weegt wel even samen 18 kg! We kregen een leuke ruime kamer met 3 stapelbedden en een smal 1 persoonsbed. Deze was niet bestemd voor ons als grote Nederlandse vrouwen maar voor Koreanen. Was natuurlijk een grapje. Even later kwam er een Duits echtpaar en de vrouw kreeg dat bed. Na het douchen onze kleren gewassen.
's Middags nog in bed gelegen omdat ik rugpijn had, waarschijnlijk verkeerd gelegen of een spiertje verrekt.
's Avonds in de supermarkt bestelden we een salade, maar er zat zoveel op en in, dat we hem niet helemaal op konden. We zaten op een bankje die gemaakt was va een oude badkuip. Na het eten onze was afgehaald want het droogt natuurlijk heel snel met deze temperaturen. Onze koelsjaals waren ondertussen uitgelekt. Alles voor morgen weer klaar gelegd en voordat ik in bed stapte toch maar even een paracetamol ingenomen voor de rugpijn. Morgen zijn de laatste kilometers behoorlijk pittig, maar de alberge is al weer gereserveerd wat rust geeft.

Verslag uit: Spanje, Pamplona

Wandelen

10 mei. Vanochtend net als alle andere ochtenden weer vroeg uit de veren. De geur van omelet kwam ons al tegemoet. Heerlijk met koffie en verse jus. Tilly lust geen ei en bestelde een broodje ham / kaas. Het was een beetje broeierig en af en toe voelden we een drup regen, maar te weinig voor de regenjas. Het duurde niet lang of onze eerste klim begon. Er volgden er nog twee. Met name de tweede was heel pittig en vrij steil naar beneden. De laatste was vooral aan het einde zwaar. We hadden natuurlijk hele mooie uitzichten. Na ongeveer 10 km kwamen we aan in Viana. Bij de eerste de beste gelegenheid wat gedronken want we wisten niet wat we aan barretjes nog tegen zouden komen. Toen we verder liepen kwamen we uit op de markt en heb daar een shortama gekocht. Het straatje waar we vervolgens door heen liepen was heel gezellig. Nog even langs de bakker voor een stokbrood. We hadden nog beleg van de vorige dag en hebben lekker geluncht, zittend op een muurtje. Qua kilometers waren we op de helft richting Logrono. Daar wilden we vandaag naar toe omdat er morgen een bike-evenement is en alle alberges al vol zitten. Zelfs de dag daarna en 13 km verderop hebben we de laatste bedden kunnen boeken. We zagen dat er vandaag al weer andere bloemen bloeien dan een paar dagen geleden. Ook de boeren waren druk bezig op het land. Af en toe namen we even een rustpauze en aten fruit. Op een gegeven moment naderden we een wasplaats. Er liep een vrouw voorbij met een wasmand op haar hoofd en zij ging richting een nomadenkamp iets verderop. Toen kwam er nog een vervelend stuk want we moesten een trap op. Omhoog ging prima, maar omlaag wat minder want ik verloor mijn evenwicht en pats, daar zat ik op mijn kont op de trap en moest weer omhoog komen met 9 kg bagage op de rug. Dat ging wat moeizaam omdat ik toch wel moe was na 16 km. Maar het lukte! Om ongeveer 16:15 uur kwamen we aan bij de alberge. Deze was heel luxe, handdoek lag klaar en shampoo konden we gebruiken. Voor 10 personen 2 douches en 2 toiletten op de kamer. Rond 18.30 uur de stad ingegaan om te eten maar de Spanjaarden eten laat en dus geen restaurant voor een warme maaltijd. We dachten dan nemen we maar 2 kroketten brood. In plaats van kroketten kregen we samen 8 bitterballen en 4 stukjes stokbrood ☹️. Geen supermarkt in de buurt om de boodschappen voor morgen te halen. Alleen een bakker en daar toen maar een stokbroodje gehaald. Morgen hopen we snel een bar te kunnen vinden voor ons ontbijt. We gingen weer met de kippen op stok.