Wandelen - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Hennie - WaarBenJij.nu Wandelen - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Hennie - WaarBenJij.nu

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

17 Mei 2019 | Spanje, Pamplona

16 mei. Vandaag konden we uitslapen omdat Tilly eerst naar het postkantoor moest om voor de 2e maal een gedeelte van haar bagage naar Nederland te sturen en die was pas om 10:00 uur open. In de alberge rustig ontbeten met een Zweed. Voordat we naar het postkantoor gingen eerst even langs de supermarkt om brood en beleg te halen voor de lunch. Na 6 km zijn we neer gestreken voor een kopje koffie. Omdat we laat waren vertrokken hebben we besloten om de bus te nemen naar onze alberge die we hadden gereserveerd. Dit om niet op het heetst van de dag in de brandende zon te lopen zonder enige schaduw. We moesten wel een uur op de bus wachten. In de bus zagen we een stel zitten die tegelijk met ons aan het ontbijt zat. De jongen kon haast niet meer lopen. In Villafranca Monses de Oca hebben we ons stokbroodje met kaas gegeten. Nog een paar honderd meter en we waren bij onze alberge, San Anton Abad. Er was ook een hotel bij. We kwamen op een zaal van 15 bedden te liggen met bijna allemaal mannen, waar onder 3 Italiaanse mannen die heel duidelijk aanwezig. Naast mij lag een man die met een ijsmuts op ging slapen en een dikke trainingsbroek en trui aan. Hij had ook geen slaapzak bij zich maar pakte wel 2dekens. Na het douchen onze kleren op de hand gewassen en we hoopten dat het zou drogen want de voorspellingen waren regen. Om 19:00 uur konden we aan tafel voor het diner. De Zweed die vanochtend bij ons aan tafel zat bij het ontbijt stond ook te wachten bij het restaurant en we hebben hem uitgenodigd om bij ons aan tafel te komen zitten, als hij dat wilde. Dat wilde hij wel en het was heel gezellig. Hij vertelde dat hij priester is en maatschappelijk werker en dat hij 2 weken de Camino ging lopen. Vorig jaar had hij ook al een gedeelte gelopen. Met een volle buik lagen we om 20:00 uur weer plat. Ondertussen was er wel een regenbuitje gevallen. Morgen hopen we 16 km te wandelen naar Ages.

Verslag uit: Spanje, Pamplona

Wandelen

10 mei. Vanochtend net als alle andere ochtenden weer vroeg uit de veren. De geur van omelet kwam ons al tegemoet. Heerlijk met koffie en verse jus. Tilly lust geen ei en bestelde een broodje ham / kaas. Het was een beetje broeierig en af en toe voelden we een drup regen, maar te weinig voor de regenjas. Het duurde niet lang of onze eerste klim begon. Er volgden er nog twee. Met name de tweede was heel pittig en vrij steil naar beneden. De laatste was vooral aan het einde zwaar. We hadden natuurlijk hele mooie uitzichten. Na ongeveer 10 km kwamen we aan in Viana. Bij de eerste de beste gelegenheid wat gedronken want we wisten niet wat we aan barretjes nog tegen zouden komen. Toen we verder liepen kwamen we uit op de markt en heb daar een shortama gekocht. Het straatje waar we vervolgens door heen liepen was heel gezellig. Nog even langs de bakker voor een stokbrood. We hadden nog beleg van de vorige dag en hebben lekker geluncht, zittend op een muurtje. Qua kilometers waren we op de helft richting Logrono. Daar wilden we vandaag naar toe omdat er morgen een bike-evenement is en alle alberges al vol zitten. Zelfs de dag daarna en 13 km verderop hebben we de laatste bedden kunnen boeken. We zagen dat er vandaag al weer andere bloemen bloeien dan een paar dagen geleden. Ook de boeren waren druk bezig op het land. Af en toe namen we even een rustpauze en aten fruit. Op een gegeven moment naderden we een wasplaats. Er liep een vrouw voorbij met een wasmand op haar hoofd en zij ging richting een nomadenkamp iets verderop. Toen kwam er nog een vervelend stuk want we moesten een trap op. Omhoog ging prima, maar omlaag wat minder want ik verloor mijn evenwicht en pats, daar zat ik op mijn kont op de trap en moest weer omhoog komen met 9 kg bagage op de rug. Dat ging wat moeizaam omdat ik toch wel moe was na 16 km. Maar het lukte! Om ongeveer 16:15 uur kwamen we aan bij de alberge. Deze was heel luxe, handdoek lag klaar en shampoo konden we gebruiken. Voor 10 personen 2 douches en 2 toiletten op de kamer. Rond 18.30 uur de stad ingegaan om te eten maar de Spanjaarden eten laat en dus geen restaurant voor een warme maaltijd. We dachten dan nemen we maar 2 kroketten brood. In plaats van kroketten kregen we samen 8 bitterballen en 4 stukjes stokbrood ☹️. Geen supermarkt in de buurt om de boodschappen voor morgen te halen. Alleen een bakker en daar toen maar een stokbroodje gehaald. Morgen hopen we snel een bar te kunnen vinden voor ons ontbijt. We gingen weer met de kippen op stok.