Wandelen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hennie - WaarBenJij.nu Wandelen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hennie - WaarBenJij.nu

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

28 April 2019 | Nederland, Amsterdam

27 april 2019. Nieuwleusen - Saint Jean Pied de Port. Hostel Malika.

Vannacht om 3 uur vertrokken naar Schiphol. Onze vlucht had geen vertraging en dus vlogen we om 7.25 uur en zijn om 9:00 uur geland in Bordeaux. Vervolgens in een stortbui naar de bus gelopen die ons naar het station bracht.
Met de trein naar Bayonne, daar wat gedronken en overgestapt op de trein naar SJPdP. We kregen een warm welkom in ons hostel. De tassen werden voor ons naar boven gebracht waar onze kamer was. Deze moesten we delen met 2 Australische dames. In SJPDP heerlijk gegeten en daarna onder de wol.

28 april 2019. SJPdP - Orisson. Refuge Orisson.

Na een goede nachtrust en ontbijt op weg naar Orisson. Onderweg nog even mijn kniebanden om gedaan omdat we vandaag veel moeten klimmen. Tilly had het heel zwaar. Ze moest regelmatig even stoppen om op adem te komen. Na plm 5 km in Honto koffie gedronken. Hier zagen we dat een wielrenner van zijn fiets viel omdat hij geen snelheid meer had door de steile helling. Na onze koffiestop werd het nog zwaarder. Uiteindelijk waren we om 13.00 uur in Orisson. Nadat we onze tassen naar onze kamer hadden gebracht hebben we een lekker stokbroodje met ham en kaas gegeten. Tilly een colaatje en ik een wijntje er bij. We hebben onderweg zo genoten van de mooie uitzichten en besneeuwde bergtoppen. Op onze klim naar boven hadden we een paar Belgische mannen ontmoet en ook in de aubergue een Belgische vader met zijn zoon. Er waren opvallend veel Amerikanen dat komt door de film De Way die ze hebben gezien. 's Avonds tijdens onze gezamenlijke pelgrimsmaaltijd moest iedereen zeggen uit welk land hij kwam en waarom hij de Camino liep. Er was een man van ongeveer 70 jaar die elk jaar met één van zijn 5 kinderen een gedeelte van de Camino liep. Er waren twee zussen die de as van hun overleden moeder ging uitstrooien, een ouder echtpaar dat 2 weken voor de Camino waren getrouwd en een echtpaar uit Zeeland waarvan één ernstig ziek was geweest. Er waren nog meer bijzondere verhalen maar deze hadden de meeste indruk op mij gemaakt. Toen ik naar bed ging kwam ik er achter dat ik mijn kussensloop in SJPdP had laten liggen. Mijn handdoek heb ik toen maar over mijn kussen gelegd. Tilly kreeg nog enorme kramp in haar been en er was een Amerikaanse kamergenoot die haar direct een magnesiumtablet gaf.

• 03 Mei 2019 - 15:30

Jan Joke:

We zitten even bij je mannetje nu maar het is momenteel hier wel erg fris wel kout het is hier 7 graden we hebben de koffers al in gepakt woensdag nacht gaan we rijden half 3 3uur weg kwart over7 vliegen wij naar groet het is3en half uurtjes vliegen en worden later met de bus naar het hotel ge bracht
    Groet jan joke

• 03 Mei 2019 - 20:59

Gebke:

Goedenavond Hennie,
    Top dat je mij hebt toegevoegd! Ik ga heerlijk met je meewandelen....op afstand

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Wandelen

10 mei. Vanochtend net als alle andere ochtenden weer vroeg uit de veren. De geur van omelet kwam ons al tegemoet. Heerlijk met koffie en verse jus. Tilly lust geen ei en bestelde een broodje ham / kaas. Het was een beetje broeierig en af en toe voelden we een drup regen, maar te weinig voor de regenjas. Het duurde niet lang of onze eerste klim begon. Er volgden er nog twee. Met name de tweede was heel pittig en vrij steil naar beneden. De laatste was vooral aan het einde zwaar. We hadden natuurlijk hele mooie uitzichten. Na ongeveer 10 km kwamen we aan in Viana. Bij de eerste de beste gelegenheid wat gedronken want we wisten niet wat we aan barretjes nog tegen zouden komen. Toen we verder liepen kwamen we uit op de markt en heb daar een shortama gekocht. Het straatje waar we vervolgens door heen liepen was heel gezellig. Nog even langs de bakker voor een stokbrood. We hadden nog beleg van de vorige dag en hebben lekker geluncht, zittend op een muurtje. Qua kilometers waren we op de helft richting Logrono. Daar wilden we vandaag naar toe omdat er morgen een bike-evenement is en alle alberges al vol zitten. Zelfs de dag daarna en 13 km verderop hebben we de laatste bedden kunnen boeken. We zagen dat er vandaag al weer andere bloemen bloeien dan een paar dagen geleden. Ook de boeren waren druk bezig op het land. Af en toe namen we even een rustpauze en aten fruit. Op een gegeven moment naderden we een wasplaats. Er liep een vrouw voorbij met een wasmand op haar hoofd en zij ging richting een nomadenkamp iets verderop. Toen kwam er nog een vervelend stuk want we moesten een trap op. Omhoog ging prima, maar omlaag wat minder want ik verloor mijn evenwicht en pats, daar zat ik op mijn kont op de trap en moest weer omhoog komen met 9 kg bagage op de rug. Dat ging wat moeizaam omdat ik toch wel moe was na 16 km. Maar het lukte! Om ongeveer 16:15 uur kwamen we aan bij de alberge. Deze was heel luxe, handdoek lag klaar en shampoo konden we gebruiken. Voor 10 personen 2 douches en 2 toiletten op de kamer. Rond 18.30 uur de stad ingegaan om te eten maar de Spanjaarden eten laat en dus geen restaurant voor een warme maaltijd. We dachten dan nemen we maar 2 kroketten brood. In plaats van kroketten kregen we samen 8 bitterballen en 4 stukjes stokbrood ☹️. Geen supermarkt in de buurt om de boodschappen voor morgen te halen. Alleen een bakker en daar toen maar een stokbroodje gehaald. Morgen hopen we snel een bar te kunnen vinden voor ons ontbijt. We gingen weer met de kippen op stok.